Ο Βουλευτής Πέλλας της Νέας Δημοκρατίας Λάκης Βασιλειάδης τοποθετήθηκε στη συζήτηση στη Βουλή για τον εκσυγχρονισμό του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης, εστιάζοντας στην πραγματικότητα που αντιμετωπίζουν οι συναλλασσόμενοι με τον e-ΕΦΚΑ σήμερα, στις συνεχιζόμενες καθυστερήσεις, στις ουρές και στην ταλαιπωρία.

Ο Βουλευτής ανέφερε χαρακτηριστικά παραδείγματα πολιτών από την Πέλλα, όπως την περίπτωση αναπηρικής σύνταξης η οποία αναμένει 10 μήνες από την απόφαση του ΚΕΠΑ και ακόμα δεν έχει γίνει πληρωμή, την περίπτωση φοιτήτρια, χωρίς άλλα εισοδήματα, η οποία περιμένει την απονομή ορφανικής σύνταξης επειδή έχασε τη μητέρα της, από τον Νοέμβριο του 2018, περιπτώσεις δικαιούχων εξωιδρυματικού επιδόματος λόγω παραπληγίας όπου ο ασφαλισμένος απεβίωσε πριν προλάβει να πληρωθεί, και οι νόμιμοι κληρονόμοι συνεχίζουν να ταλαιπωρούνται και περιπτώσεις ασφαλισμένων με διαδοχική ασφάλιση στην Ελλάδα αλλά και χρόνο ασφάλισης στο εξωτερικό, οι οποίοι ταλαιπωρούνται λόγω καθυστερήσεων στην επικοινωνία των υπηρεσιών.

Στο συμπέρασμά του ο Λάκης Βασιλειάδης τόνισε πως η μεταρρύθμιση του Ασφαλιστικού από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δεν μπορεί να ολοκληρωθεί χωρίς τον εκσυγχρονισμό του e-ΕΦΚΑ, και αυτό γίνεται με την ψήφιση του Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων.

Επιπλέον, ο Βουλευτής αναφέρθηκε στην ανάγκη εξορθολογισμού του ασφαλιστικού συστήματος, ώστε να μην υπάρχουν αγροτικές συντάξεις χαμηλότερες και από την Εθνική Σύνταξη, όπως ισχύει με βάση τον Νόμο του ΣΥΡΙΖΑ, στην ανάγκη εξομοίωσης των κριτηρίων πρόωρης συνταξιοδότησης για τους γονείς και συγγενής που φροντίζουν Άτομα με Αναπηρία, σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα και στην ανάγκη επανεξέτασης των ορίων χρεών προς τους πρώην ασφαλιστικούς φορείς για την απονομή σύνταξης, σε συνδυασμό με ένα μηχανισμό που συνδυάζει την άμεση απονομή με παρακράτηση ποσού μέχρι την αποπληρωμή του χρέους.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

«Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Ο εκσυγχρονισμός του ασφαλιστικού συστήματος αποτέλεσε μια από τις σημαντικότερες προεκλογικές δεσμεύσεις της Νέας Δημοκρατίας το 2019. Και πράγματι, όλο αυτό το διάστημα μέχρι σήμερα το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων έχει φέρει στη Βουλή εμβληματικές νομοθετικές μεταρρυθμίσεις, όπως τον ν.4670/2020, το νέο ασφαλιστικό και τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΕΦΚΑ δηλαδή, ή τον ν.4826/2021 για την εισαγωγή κεφαλαιοποιητικού συστήματος προκαθορισμένων εισφορών στην επικουρική ασφάλιση.

Το ασφαλιστικό σύστημα μπαίνει ομολογουμένως με καθυστέρηση στον 21ο αιώνα και υιοθετούνται πρακτικές και προδιαγραφές από τα καλύτερα παραδείγματα χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Όμως οι πολίτες, παρότι αντιλαμβάνονται τη σημασία των μεταρρυθμίσεων αυτών και αναγνωρίζουν τα μακροπρόθεσμα οφέλη τους, συνεχίζουν να είναι αναγκασμένοι να έρχονται σε καθημερινή σε πολλές περιπτώσεις επαφή με έναν φορέα ο οποίος γεννήθηκε μέσα από την πρόχειρη και χωρίς ουσιαστικό σχεδιασμό συνένωση των πρώην ταμείων, κληρονομώντας όλες σχεδόν τις παθογένειες της προηγούμενης κατάστασης και δυστυχώς δημιουργώντας και νέες.

Πράγματι, κύριε Υπουργέ, το μεγαλύτερο μέρος από τις παραπάνω από ένα εκατομμύριο ασφαλιστικές εκκρεμότητες που άφησε πίσω του η διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έχει διευθετηθεί. Πράγματι, οι γραμμές του 1555 απαντούν. Πράγματι το 2021 ήταν έτος ρεκόρ στην απονομή νέων συντάξεων. Όμως τα προβλήματα συνεχίζουν να υπάρχουν. Η ταλαιπωρία, οι ουρές, οι καθυστερήσεις είναι ακόμη εδώ.

Κι επειδή είναι σημαντικό να μην ξεχνάμε -και οι υπουργοί μας είναι η αλήθεια δεν το ξεχνάνε αυτό- ότι το δημόσιο υπάρχει για να εξυπηρετεί τον πολίτη και όχι για να τον ταλαιπωρεί, επιτρέψτε μου να αναφερθώ σε μερικές περιπτώσεις ή κατηγορίες περιπτώσεων που κατά τη γνώμη μου ντροπιάζουν τον φορέα. Όλες οι περιπτώσεις που θα αναφέρω αφορούν συμπολίτες μου από την Πέλλα.

Αναπηρική σύνταξη: έχουν περάσει δέκα μήνες από την απόφαση του ΚΕΠΑ και ακόμη δεν έχει πληρωθεί η σύνταξη. Ορφανική σύνταξη: φοιτήτρια χωρίς άλλα εισοδήματα περιμένει την απονομή ορφανικής σύνταξης επειδή έχασε τη μητέρα της από τον Νοέμβριο του 2018. Εξωιδρυματικό  επίδομα λόγω παραπληγίας: πολλές περιπτώσεις όχι μία, που δυστυχώς ο ασφαλισμένος απεβίωσε πριν προλάβει να πληρωθεί και ο «Γολγοθάς» της οικογένειας συνεχίζεται, καθώς η διεκδίκηση από τους νόμιμους κληρονόμους δεν υποστηρίζεται στις περιπτώσεις συνταξιούχων του πρώην ΟΓΑ, επειδή τα στοιχεία δεν μπορούν να διασταυρωθούν από το λογισμικό του ΕΦΚΑ έως τώρα.

Όπως καταλαβαίνετε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι -και είμαι σίγουρος πως γνωρίζετε και εσείς αντίστοιχες περιφέρειές σας-, πρόκειται για περιπτώσεις που λόγω της φύσης τους ο φορέας θα έπρεπε αντιθέτως να δείχνει μια υπερβάλλουσα ευαισθησία και τα παραδείγματα δυστυχώς δεν σταματούν εδώ.

Αυτή τη στιγμή οι μεγαλύτερες καθυστερήσεις εντοπίζονται στην έκδοση αναπηρικών συντάξεων, με αποτέλεσμα να χορηγείται σε αρκετές περιπτώσεις παράταση της προσωρινής στους δικαιούχους αντί της ολοκλήρωσής τους. Επίσης μεγάλο πρόβλημα υπάρχει στις περιπτώσεις όπου ο αιτών είναι εγγεγραμμένος σε περισσότερους από έναν φορέα ασφάλισης.

Παρά την ενοποίηση, κύριε Υπουργέ, η επικοινωνία των υπηρεσιών του ΕΦΚΑ μεταξύ τους είναι εξαιρετικά χρονοβόρα και δύσκολη. Μια βεβαίωση χρόνου διαδοχικής ασφάλισης για σύνταξη μπορεί να κάνει και έναν χρόνο για να σταλεί στον τελευταίο φορέα που εκδίδει τη σύνταξη. Το πρόβλημα μάλιστα εντείνεται, εάν υφίσταται και χρόνος ασφάλισης στο εξωτερικό.

Γνωρίζω εγώ περίπτωση ενός πρώην ασφαλισμένου στην Ελλάδα αγρότης, που τώρα εργάζεται στη Γερμανία, που χρειαζόταν ένα έντυπο. Ο γερμανικός φορέας απέστειλε αίτημα μέσω του ευρωπαϊκού συστήματος ηλεκτρονικής ανταλλαγής πληροφοριών για την κοινωνική ασφάλιση. Μετά από μεγάλη ενδοϋπηρεσιακή καθυστέρηση στον ΕΦΚΑ, έφτασε στο αρμόδιο τμήμα, το οποίο όμως δεν μπορούσε να χειριστεί την πλατφόρμα, αν και είχε εκπαιδευτεί σε αυτό.

Αντίστοιχες περιπτώσεις έχουμε και με την ελληνική ηλεκτρονική πλατφόρμα, που αν και θα μπορούσε να είναι ιδιαίτερα εξυπηρετική είτε για απονομές είτε για άλλα αιτήματα, τελικά για τις περισσότερες περιπτώσεις απαιτείται και η επίσκεψη των ενδιαφερομένων στα τοπικά καταστήματα. Άρα έχουμε πάλι ουρές, πάλι ταλαιπωρία, βέβαια μειωμένες, και την ίδια στιγμή ο ενδιαφερόμενος δεν μπορεί να επικοινωνήσει απευθείας με τον υπάλληλο ή τον εισηγητή που χειρίζεται την περίπτωσή του.

Πού θέλω να καταλήξω; Ότι η αναγκαιότητα του σχεδίου νόμου που συζητούμε σήμερα είναι επιτακτική. Χρειάζονται δομικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας του φορέα. Το Υπουργείο φαίνεται να το αναγνωρίζει αυτό και έτσι εισηγείται ένα νομοσχέδιο το οποίο κατά την άποψή μου εξασφαλίζει την αποτελεσματικότερη διοίκηση του e-ΕΦΚΑ.

Μεταξύ άλλων, προτείνεται η επιβράβευση των αποδοτικών υπαλλήλων με παράλληλο έλεγχο όλου του ανθρώπινου δυναμικού του οργανισμού από τη νέα μονάδα εσωτερικών ερευνών, προωθείται ταχύτερη εξέταση των καταγγελιών των πολιτών και απόδοση πειθαρχικών ευθυνών όπου υπάρχουν. Επιπλέον, διευκολύνονται οι προμήθειες υλικού με την απλοποίηση του συστήματος και δίνεται η δυνατότητα προσέλκυσης ανθρώπινου δυναμικού τόσο από τον δημόσιο όσο και από τον ιδιωτικό τομέα και επιτέλους, προωθείται η αξιοποίηση της ως επί το πλείστον ανεκμετάλλευτης ακίνητης περιουσίας του ΕΦΚΑ. Πρόκειται στην ουσία για διαφυγόντες πόρους που θα μπορούσαν να συνεισφέρουν στο ασφαλιστικό σύστημα.

Όσον αφορά στις λοιπές διατάξεις, ξεχωρίζω την πρόβλεψη για ευκολότερη χορήγηση αποδεικτικού ασφαλιστικής ενημερότητας, καθώς θα δίνεται πλέον για μικρές οφειλές κατά των 100 ευρώ προς τον ΕΦΚΑ. Είναι μια θετική εξέλιξη για τη διευκόλυνση της οικονομίας ως προς την καθημερινότητα της αγοράς.

Στο ίδιο πλαίσιο θεωρώ ότι θα πρέπει να επανεξεταστούν τα όρια των χρεών για την απονομή σύνταξης.

Δεν είναι δυνατόν για μερικές χιλιάδες ευρώ χρέος να παγώνει η διαδικασία απονομής. Δεν λέω να διαγραφεί το χρέος, σε καμία περίπτωση. Αλλά μπορεί να βρεθεί ένας μηχανισμός, είτε με αύξηση του ορίου είτε να γίνει μια μηνιαία παρακράτηση ποσού μέχρι την αποπληρωμή του ορίου του χρέους και όχι όπως σήμερα να λιμνάζουν οι απονομές για χρόνια.

Κλείνοντας, κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα να αναφερθώ σε δυο ζητήματα της αρμοδιότητας του κυρίου Υπουργού, του κ. Χατζηδάκη, αλλά και του κυρίου Υφυπουργού. Το πρώτο αφορά τις αγροτικές συντάξεις. Χρειάζεται εξορθολογισμός του συστήματος στη φιλοσοφία του ασφαλιστικού συστήματος που χτίζει αυτή η Κυβέρνηση. Δεν γίνεται σήμερα να υπάρχουν αγροτικές συντάξεις που εκδίδονται χαμηλότερες και από την εθνική σύνταξη με βάση τον απαράδεκτο νόμο επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ.

Το δεύτερο ζήτημα αφορά την εξομοίωση των κριτηρίων πρόωρης συνταξιοδότησης για τους γονείς και συγγενείς που φροντίζουν άτομα με αναπηρία. Δεν είναι σωστό να υπάρχουν δύο διαφορετικά κριτήρια για τους εργαζομένους στο δημόσιο και διαφορετικά για τους εργαζομένους στον ιδιωτικό τομέα. Είναι κάτι που πρέπει να δείτε, κύριε Υπουργέ.

Σας ευχαριστώ για την ανοχή και για τους λόγους που εξήγησα θα υπερψηφίσω το σχέδιο νόμου.»