Ο Βουλευτής Πέλλας της Νέας Δημοκρατίας Λάκης Βασιλειάδης τοποθετήθηκε στην ολομέλεια της Βουλής, στη συζήτηση για το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων με θέμα «Εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας, αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις.

Ο Λάκης Βασιλειάδης επικεντρώθηκε στη σημασία του εκσυγχρονισμού του ελληνικού πανεπιστημίου με στόχο την αναβάθμιση των πτυχίων, την εξωστρέφεια και την ουσιαστική αυτονομία τους. Άσκησε έντονη κριτική σε όσους αντιδρούν, τονίζοντας ότι πρόκειται για μειοψηφείς, συχνά εξωπανεπιστημιακές, οι οποίες εκμεταλλεύονται για πολιτικούς λόγους τη σημερινή άθλια -όπως τη χαρακτήρισε- κατάσταση, με την κάλυψη μέρους της αντιπολίτευσης.

 

Το βίντεο της ομιλίας είναι διαθέσιμο στο σύνδεσμο https://youtu.be/Z-k_Saz-iRo

 

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

«Ευχαριστώ κ. Πρόεδρε, κ. Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Συχνά ακούμε τη φράση «από την Παιδεία αρχίζουν όλα» και την αντιμετωπίζουμε ως μία ακόμα ξύλινη κοινοτοπία. Στην πραγματικότητα όμως η Παιδεία και ειδικότερα η τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την παραγωγική διαδικασία και την κοινωνία. Σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, με την οικονομία να βασίζεται κυρίως στον τομέα των υπηρεσιών, η επένδυση στην οικονομία της γνώσης είναι μονόδρομος. Τα Ελληνικά Πανεπιστήμια πρέπει να έχουν κυρίαρχο ρόλο σε αυτήν την οικονομία της γνώσης.

Η παραδοχή αυτή δεν είναι κάτι καινούργιο. Η ελληνική κοινωνία εδώ και δεκαετίες επιθυμεί την αναβάθμιση του ελληνικού πανεπιστημίου, όπως προκύπτει από μετρήσεις, διαχρονικά. Η Νέα Δημοκρατία, αντιλαμβανόμενη την ανάγκη αυτή, έθεσε τα ζητήματα της Παιδείας στο επίκεντρο το κυβερνητικού της προγράμματος, το οποίο προέβλεπε  ένα σύγχρονο πλαίσιο λειτουργίας των Ανώτατων Ιδρυμάτων, με αποτελεσματικούς θεσμούς διοίκησης, ουσιαστική αυτονομία, χρηματοδότηση πέραν της κρατικής, αξιολόγηση, ασφάλεια, εξωστρέφεια. Οι Έλληνες πολίτες επέλεξαν και για αυτό τη Νέα Δημοκρατία, ενώ η μεγάλη πλειοψηφία (συμπεριλαμβανομένων ψηφοφόρων κομμάτων της αντιπολίτευσης) στηρίζει τις μεταρρυθμίσεις που εισηγείται σήμερα το Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων.

Ποιοι διαφωνούν; Ποιοι αντιδρούν; Μα αυτοί που σήμερα εκμεταλλεύονται και κερδίζουν από την κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα ελληνικά πανεπιστήμια. Παρασκευαστές μολότοφ, υπερασπιστές της ανομίας, τραμπούκοι που χτίζουν καθηγητές στα γραφεία τους και διαπομπεύουν πρυτάνεις. Και δυστυχώς, όλα αυτά να συμβαίνουν με την πολιτική κάλυψη ακόμα και μέρους της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Είναι θλιβερό αυτό κ. Πρόεδρε, ιδιαίτερα μάλιστα όταν εγκαλείται η Κυβέρνηση και η Συμπολίτευση, ότι με το υπό συζήτηση Σχέδιο Νόμου φτιάχνουμε πελατεία για τα ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα. Η αλήθεια είναι ότι καλύτερη διαφήμιση για τα ιδιωτικά  ιδρύματα ή τα ιδρύματα του εξωτερικού, από την άθλια κατάσταση των ελληνικών ΑΕΙ, δεν υπάρχει.

Έρχομαι τώρα στο υπό συζήτηση Σχέδιο Νόμου.

Κατά την άποψή μου, πρόκειται για αναγκαία βήματα προς έναν μακροπρόθεσμο εκσυγχρονισμό της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Το πρώτο πλαίσιο παρεμβάσεων αφορά την εισαγωγή στα ανώτατα ιδρύματα. Θεσπίζεται η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, μια διαδικασία που εξασφαλίζει πιο στοχευμένη κατανομή των εισαχθέντων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, και βασίζεται τόσο τις επιθυμίες των σπουδαστών, όσο και στις ανάγκες των σχολών. Για πρώτη φορά τα ακαδημαϊκά τμήματα έχουν λόγο στη βάση εισαγωγής.

Η υποβολή μηχανογραφικού δελτίου σε δύο φάσεις, και η δυνατότητα υποβολής παράλληλου δελτίου για κατάληψη θέσης καταρτιζόμενου σε δημόσιο ΙΕΚ, διευρύνουν και αναβαθμίζουν ποιοτικά τις επιλογές των υποψηφίων σπουδαστών. Οι παρεμβάσεις αυτές, σε συνδυασμό με τη θέσπιση ανώτατου χρονικού ορίου φοίτησης, θα έχουν ως αποτέλεσμα οι ακαδημαϊκές αίθουσες να γεμίζουν με συνειδητοποιημένους φοιτητές του απαιτούμενου ανά κλάδο επιπέδου. Μακροπρόθεσμα, αυτό σημαίνει αναβάθμιση της αξίας των πτυχίων.

Ειδικότερα για το θέμα των αιωνίων φοιτητών, η ρύθμιση που εισηγείται το Υπουργείο αποτελεί (κατά την άποψή μου) τομή για την ελληνική κοινωνία και οικονομία. Από τη στιγμή που προβλέπεται μεταβατικό στάδιο ολοκλήρωσης σπουδών για τους εν ενεργεία φοιτητές, πρόκειται για θετική εξέλιξη και για τους ίδιους, καθώς είτε θα τις ολοκληρώσουν είτε θα αποδεσμευτούν από μια κατάσταση που προφανώς δεν θα τελεσφορούσε ποτέ. Επιπλέον, είναι θετική εξέλιξη για τα ίδια τα τμήματα, με τον περιορισμό της γραφειοκρατίας και την καλύτερη αξιολόγηση της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Είναι θετική εξέλιξη και για την οικονομία, η οποία δεν θα έχει καταγεγραμμένες χιλιάδες φοιτητών οι οποίοι στην πράξη είναι ήδη ενταγμένοι στο εργατικό δυναμικό.

Το δεύτερο πλαίσιο παρεμβάσεων του Σχεδίου Νόμου αφορά τα ζητήματα ασφάλειας. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όταν καθηγητές και φοιτητές δέχονται επιθέσεις και ξυλοδαρμούς, όταν πανεπιστημιακοί χώροι είναι υπό κατάληψη για χρόνια, όταν σχολές κλείνουν με το «έτσι-θέλω» κάποιων μειοψηφιών, συχνά συνεπικουρούμενων από άτομα που δεν ανήκουν στην πανεπιστημιακή κοινότητα, δεν μπορούμε να μιλάμε για ελευθερία της έκφρασης στο ελληνικό πανεπιστήμιο. Το πρώτο βήμα έγινε με την κατάργηση του αναχρονιστικού και καταχρηστικού ασύλου. Σήμερα, με το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου θεσπίζεται η ελεγχόμενη είσοδος στα ΑΕΙ, ενώ προβλέπεται και νέο, ολοκληρωμένο πλαίσιο πειθαρχικού δικαίου για τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας. Επιπλέον, θεσμοθετείται ειδική ομάδα προστασίας για τα πανεπιστημιακά ιδρύματα εκείνα, που το πρόβλημα της ανομίας έχει εξελιχθεί σε βαθμό που απαιτείται συντονισμένη παρέμβαση.

Κλείνοντας κ. Πρόεδρε, επιτρέψτε μου να πω πως τα θέματα αυτά θα έπρεπε να έχουν λυθεί προ πολλού. Ήρθε η ώρα να τελειώνουμε με τα άβατα. Θα επαναλάβω μια φράση που έχω ξαναπεί από αυτό εδώ το βήμα: Ας μπούμε επιτέλους στον 21ο αιώνα, έστω και με 2 δεκαετίες καθυστέρηση.»